راهکارهای مقابله با جنگ نرم از دیدگاه امام خمینی

مدیر اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۴ ۰

۱- قطع وابستگی فرهنگی

راهبرد فرهنگی،‌ مسأله بسیار مهم و حیاتی در بقا و قوام یک جامعه است؛ به‌ویژه اگر آن جامعه مبتنی بر ارزش‌های دینی شکل گرفته باشد. از این جهت امام راحل(ره)‌، حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی را تنها با سیاست فرهنگی مستقل امکان‌پذیر دانسته، تضمین استقلال در سایر جهات را با وجود وابستگی فرهنگی، نوعی ساده‌اندیشی دانسته‌اند:

ساده‌اندیشیاست که گمان شودبا وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر با یکی از آن‌هاامکان‌پذیر است.

 ۲- دفاع همه‌جانبه از ارزش‌های دینی 

از راه‌های مهم دست‌یابی به اهداف فرهنگی، پای‌بندی و دفاع همه‌جانبهآحاد ملت از ارزش‌های الهی و اسلامی است. تعهد و احساس مسؤولیت در این امر، مجال سوء استفاده و توطئه‌چینی را ازدشمنان سلب می‌نماید.

 عامل اصلی که دشمنان اسلام و ارزش‌هایدینی را به جسارت و خیانت دلیر می‌کند، بی‌توجهی مسلمانان به قدرت بالقوه خود وعدم مقابله جدی آنان با دشمنان کمین‌ نشسته اسلام است.

 از این‌رو امام راحل(ره) می‌فرماید:

«مسلمانان باید با همه امکانات و وسایل لازم، به مقابله جدی در دفاع از ارزش‌های الهی و منافع مسلمین برخیزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدس خویش را محکم و مستحکم نمایند و به این بی‌خبران و دل‌مردگان و پیروان شیاطین، بیش از این مجال حمله رابه صفوف عقیده و عزت مسلمانان ندهند.»

۳- تحول فرهنگی

در اندیشه امام راحل(ره) ‌هویت و موجودیت واقعی یک جامعه را فرهنگ آن جامعه تشکیل می‌دهد و انحراف آن،‌جامعه را اگر چه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و صنعتی و نظامی قدرت‌مند باشد، پوچ ومیان‌تهی می‌سازد.

از این جهت،‌ امام راحل(ره) عزت و قدرت یک ملت را، تنها در سایه تحول فرهنگی آن ملّت می‌دانستند:

«بزرگ‌ترین تحولی که باید بشود،‌ در فرهنگ باید بشود، برای این‌که بزرگ‌ترین مؤسسه‌ای است که ملت را یا به تباهی می‌کشد یا به اوج عظمت و قدرت می‌کشد.»

۴- حضور مؤثرحوزه علمیه و روحانیت

معمولاً آثار بارز وابستگی فرهنگی در هر کشوری،‌ با مرعوب‌ شدن قشر روشن‌فکر در برابر تهاجم فرهنگ غرب همراه  بوده است که گاه با تمارض یا با اظهار ‌نظرهای غرب‌ پسندانه با مهاجمین نیز هم‌نوایی می‌کردند.

ما درانقلاب اسلامی نیز شاهد امواج اندیشه‌ های چپ و راست،‌ اعم از مارکسیسم ولیبرالیسم،‌ بوده‌ایم؛ لکن قشری که همواره خطر تهاجم غرب را جدی گرفته است  و به‌جای هم‌زبانی،‌ به مقابله با آن پرداخته،‌ قشر متعهد روحانیت بوده است.
از این جهت،‌ امام راحل(ره) برای استحکام مبانی فرهنگی و تربیتی در جامعه، حضور فعال روحانیت و بهره‌مندی بهینه از علوم حوزوی راضروری دانسته،‌ می‌فرمودند:

«اسلام عمیق‌تر از همه جا واز همه‌ مکتب‌ها،‌ راجع‌به امور انسانی و راجع‌به امور تربیتی مطلب دارد،‌ که دررأس مسائل است… متخصص لازم است و در این امر باید از حوزه‌های علمیه متخصص بیاورند.»

 ۵- توجه به مراکز آموزشی و تبلیغی

اهتمام به برنامه‌ ریزی صحیح و هدف‌ دار در نظام آموزشی و تبلیغی کشور، نقش اصلی را در تحقق اهداف فرهنگی جامعه ایفا می‌کند. دشمنان نیز برای نفوذ در این مراکز،‌ بیش‌ تر از جاهای دیگر، تلاش می‌کنند.از این جهت امام راحل(ره) فرمودند:
«و اما در دانشگاه،‌ نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزش‌های خودی منحرف کنند و به‌ سوی شرق یا غرب بکشانند و دولت‌‌ مردان را از بین اینان انتخاب و بر سرنوشت کشورها حکومت دهند و به‌دست آن‌ها هر چه می‌خواهند،‌انجام دهند.»

بنابراین با ایجاد زمینه‌های مناسب سیاسی و اجتماعی هر چه بیش‌ تر برای دانشجویان عزیز، باید درک و شناخت آنان را نسبت‌ به شگردهای دشمنان انقلاب اسلامی ارتقاء‌ داد،‌ تا با عناصر فاسد  ومروّجین فرهنگ بیگانه در محیط دانشگاه مبارزه کنند.

امام راحل(ره) ریشه‌ توطئه ونقشه دشمنان را از دبستان تا دانشگاه دانسته و هدف عمده آنان را، ایجاد بدبینی نسبت‌ به اسلام و روحانیت ترسیم فرمودند:

«در گذشته از یک طرف از دبستان‌ها تا دانشگاه‌‌ها کوشش شد که معلّمان و دبیران و رؤسای دانشگاه‌ها از بین غرب‌زدگان یا شرق‌زدگان و منحرفان از اسلام و سایر ادیان انتخاب و به کار گماشته شوند ومتعهد مؤمن در اقلیت قرار گیرند که قشر مؤثر را که در آتیه حکومت را به‌دست می‌گیرند،‌از کودکی تا نوجوانی و جوانی طوری تربیت کنند که از ادیان مطلقاً و اسلام به‌ خصوص و از وابستگان به ادیان، خصوصاً روحانیون و مبلّغان متنفر باشند».

بر این اساس،‌ تبلیغ و تعلیم برای جوانان و تلاش برای سلامت محیط‌ های آموزشی و فرهنگی،‌هویتی ملی و شرعی پیدا می‌کند. چنان‌چه امام راحل(ره)فرمودند:
«الآن حجت بر ما بیش‌تر است و اهمیت تبلیغات هم زیادتر. نتیجه این‌که تبلیغ یک حرفه نیست؛ منبع درآمد نیست.مراسم‌‌های بی‌روح و بی‌محتوا نیست؛‌ یک وظیفه‌ الهی است.»

هم‌چنین امام راحل (ره) برای وسایل ارتباط‌ جمعی،‌ به‌‌ ویژه رادیو و تلویزیون نقش تبلیغی مؤثری قائل بودند:

«می‌تواند این دستگاه بااندک انحرافی،‌ میلیون‌ها مردم را منحرف کند و با اندک اشتباهی، مردم را به اشتباه بیندازد… دستگاهی است که با صحت آن،‌ بسیاری از مردم در داخل و خارج صحیح می‌شوند و با فساد آن،‌ فاسد می‌شوند.»

۶- توجه به جوانان و مشکلات آنان

توجه مستمر به نیازهای جوانان و فراهم‌کردن زمنیه‌ های لازم برای رشد و تعالی آنان، همواره مورد توجه امام راحل (ره) بوده است. امام راحل(ره) بین مشکلات اقتصادی جوانان و حفظ دین،‌ رابطه مستقیم برقرار می‌نمایند:

«این جوان… فردا که فارغ‌التحصیل می‌شود،‌ سرگردان است. اگر معاشش فراهم نشود،‌ نمی‌تواند دین خود را حفظ کند.»

بدین‌ترتیب،‌ بهترین راه برای حفظ جوانان و هدایت استعدادها و توانمندی‌های آنان در مسیر اعتلای اهداف فرهنگی و سیاسی جامعه، درک درست و منطقی جوان،‌ آشنایی کامل به نیازهای او و سپس برنامه‌ ریزی بر اساس این دو عنصر است که می‌تواند جوانان ما را از مضرات وتأثیرات تهاجم فرهنگی حفظ کند و نیروی خلاق و کارآمد آن‌ها را به استخدام جامعه واهداف ملی و دینی آن درآورد.
آن‌چه به عنوان فرهنگ بسیجی امروز در جامعه ما موضوعیت پیدا کرده، بهترین راه نجات و هدایت جوانان است که باید با همت و پشتکار مسؤولان و دولت‌ مردان به اجرا درآید.

۷- مبارزه با رفاه‌ طلبی

مأموریت فرهنگ هر جامعه،‌ تقویت عوامل مؤثر در دفاع همه‌جانبه است و آن‌ چه آفت بزرگ عوامل دفاع در همه‌ زمینه‌ها به‌ حساب می‌آید، گرایش جامعه به رفاه‌ طلبی و دنیاگرایی است.

از این جهت، فرهنگ یک جامعه در تقابل دائمی با این رویکرد خطرناک است.
امام راحل(ره)‌ با عنایت به اینمطلب،‌ مبارزه را با رفاه‌طلبی قابل جمع نمی‌ داند و گسترش چنین اندیشه‌ای را مغایراستقلال، آزادی و اهداف الهی حکومت اسلامی می‌داند:

«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند،‌ به‌خوبی دریافته‌ اند که مبارزه با رفاه‌طلبی سازگار نیست و آن‌ها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین ومحرومان جهان،‌ با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانه‌اند و آن‌هایی هم که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد،‌ با نصیحت و پند واندرز  متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند،‌ آبدر هاون می‌کوبند.
بحث مبارزه و رفاه،‌ بحث قیام و راحت‌طلبی، بحث دنیاخواهی وآخرت‌جویی، دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آن‌هایی تا آخر با ما هستند که درد  فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.

 فقرا و متدینین بی‌بضاعت،‌گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب‌ها هستند.»

تحلیل محتوای این فراز از بیانات گهربار امام راحل (ره)‌، به قدری عمیق و پرجاذبه است که از جهتی می‌توان آن را عصاره‌ راهبرد و مخلّص سیاست دفاعی معظم‌ له و منشور حفظارزش‌ها و دستاورد‌های هشت سال دفاع مقدس به‌شمار آورد که بی‌شک عدول از این شیوه پیامدهای مرگباری را به‌ دنبال خواهد داشت. اگر به جای تقویت انگیزه‌های دفاعی جامعه، به رفاه و دنیا خواهی رو آوریم یا به جای حمایت از محرومین، ناخواسته سرمایه‌ دارا ن را تقویت کنیم،‌ آن روز نه‌ تنها از خط مبارزه عدول کرده‌ایم،‌ بلکه باید شاهد مرگ تدریجی ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز باشیم؛ چنان‌چه امام راحل (ره)‌فرمودند:
«خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسؤولین کشور ما، پشت‌کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه‌ دارها گردد  و اغنیا و ثروت‌مندان از اعتبار و عنایت بیش‌تری برخوردار شوند.»

مروری کوتاه در تاریخ صدر اسلام و بررسی سیر حوادث، پس از عروج ملکوتی رسول اکرم(ص)،‌گواه این واقعیت است که آفت بزرگ اسلام و جامعه‌ اسلامی، توسعه فرهنگ رفاه‌ طلبی وتکاثر بوده است.

بسیاری از بزرگان قوم با سوء استفاده از موقعیت‌ها، کاسب‌ مَنِشی وحرام‌خواری، به زراندوزان و ملاّکان بزرگ مبدّل گشتند و آن‌چنان فرهنگ جامعه راتحت تأثیر قرار دادند که ملاک ارزش در همه جا دینار و زر سرخ بوده است؛ به‌گونه‌ای که حتی فریاد مظلومانه مولای متقیان علی(ع) و دفاع وی از عدالت و زهد اسلامی نیزنتوانست مانع تهاجم فرهنگ تکاثر و ثروت‌اندوزی شود.

 امام راحل(ره) باعنایت به این پیشینه‌ تاریخی و با صراحت تمام،‌ رفاه‌ طلبی رابسان عدول از خط حمایت ازمحرومان و تبدیل جامعه به میدان عیش و نوش ثروت‌اندوزان و نشانه‌ شکاف عمیق در خط مبارزه و دفاع از ارزش‌های اسلامی معرفی می‌کرد.

فرستادن دیدگاه »